søndag 29. mars 2015

Uke 11-13: Helse og helhet elevene på studiefordypningstur til Nepal 2015!

Morgenpraksis: yoga og meditasjon på takterrassen i Kathmandu, med Boudhanath stupaen i ryggen!

Nå har vi vært på en nesten 3 uker lang studiefordypningstur i Nepal. Det har vært annerledes, lærerikt, utfordrende, spennende, sammensveisende -og alt det som en studietur er. På skolens facebook side kan du se fotoalbum fra turen. Herunder inviterer vi deg med på en liten bildeblogg fra noen av årets opplevelser.

Vi klimatiserte oss de første dagene ved å besøke viktige steder i og rundt Kathamandu: Pashupatinat, Thamel og Matathirta, Her er vi på vei til Pashupatinath, hinduenes hellige relikviested, som pilegrimene valfarter til, og hvor begravelsesritualer holdes daglig.

Vi fikk oppleve hinduenes begravelsesrituale ved Pashupatinath. De døde kremmeres samme dag, og i et år etterpå kler de nære slektningene seg i kun hvite klær. Det hvite symboliserer en ny begynnelse.

Nydelig utsikt over himalaya, oppe i lia ved Matathirta.

GOD MORGEN! ...eller?  Straks er vi på vei til Buddha Dharma senteret!

5-dagers intensivretreatet på Buddha dharma senteret, like ved Swyambhu, begynte 05:15 med Green Tara morgenrituale i tempelet. Deretter fulgte noen timers meditasjonsundervisning med Kempo Sonam. Så: Frokost. Thaimassasje med Nirbin Thapa. Lunsj. Hvile. Yoga med Meghsha Karki. Middag og så hvile til neste dag. intensive, utfordrende og lærerike fordypningsdager!
Kempo Sonam (Tibetansk lama) underviste oss i meditasjon. Her er vi etter den siste dagen med undervisning, hjemme i hans private undervisningsrom.

På Tanka Art Gallery i Boudha, fikk vi Mandala undervisning, og både konstruerte og malte vårt eget mandala. Utrolig spennende!

Etter litt over en ukes tid i Kathmandu, var det deilig å komme til lavlandet. Vi bodde på Eden resort i Chitwaan nasjonalpark, og hadde et spennende program: Vi var både med på jungelvandring, elefantsafari, fuglesafari, elefantbading og elvepadling. Vi så ville elfanter, neshorn, krokodiller, mange hunder og fisker og nydelige blå fugler!

Etter nasjonalparken dro vi til Lumbini, Buddhas fødested. På veien møtte vi en lang rekke med Thailandske terravada munker, som var på pilegrimsferd og hadde fått 3 dager i strekk, fra Maya Devi's (Buddhas mor) hjemby, til Lumbini.

Godt med litt tid til å la de mange inntrykkene få synke litt inn, ved Buddhas fødested, foran den hellige dammen bak keiser Asokhas Budda-tempel.

Tilbake i Kathmandu besøkte vi et barnehjem. Da vi kom var det fødselsdagsfeiring, og kaka den delte de med oss!

Etter 16dager i Nepal, var vi nesten blitt Nepalesiske.. 4 av jenten fikk skreddersydd seg en sari. Du kan tro de fikk mange beundrende blikk på avskjedsmiddagen vi spiste senere på kvelden!

Bakerst fra venstre: Rebecca, Lena, Marita, Even, Marianne, Ina. I midten bak: Maia. Nest fremst: Mari, Viviann Alexandra (læreren), Sarah. Foran: Meghsha Karki, Rein, Sabin Thapa.

TAKK FOR NÅ, NEPAL!
Nå reiser vi hjem til Norge og tar påskeferie :)